Jorin jutut / seitti

Title HTML-dokumentissa

Tiivistelmä: TITLEn pitää olla ymmärrettävissä sellaisenaan, ilman varsinaista leipätekstiä. Hyvä title on lyhyt ja objektiivinen, eikä ala sanalla "tervetuloa" tai englanninkielisessä tekstissä sanoilla "a", "an" ja "the".

Mikä on title? Missä sitä käytetään?

Dokumentin TITLE on eräänlainen otsikko, joka näkyy graafisten selainten otsikkopalkissa. Kahdessa tapauksessa se nähdään yksinään, ilman leipätekstiä

Tämän vuoksi title eroaa olennaisesti normaaleista HTML-dokumentin sisällä olevista otsikoista. Titlen on oltava ymmärrettävä sellaisenaan. Lisäksi hakukoneet painottavat titlessä olevia sanoja paljon.

Edelläolevan perusteella on selvää, että title ei saa olla "Historia" vaan esimerkiksi "Meksikon historia". Lukija ei tiedä, että sivukokonaisuus käsittelee Meksikoa. Titleä ei saa tehdä ikäänkuin sivuston sisäiseksi.

Itsestäänselvää luulisi olevan, että joka sivulla pitää olla erilainen title. Väärä luulo, tätä kirjoitettaessa (2000-09-12) Altavista löytää 155,739 sivua hakusanalla "No title". Kielikone taas kunnostautuu käyttämällä jokaisella sivulla samaa titleä.

Tärkein sana alkuun

"Tervetuloa Lämsänperän kissayhdistyksen sivustolle" on huono title. Jos kaikki tekisivät niin, olisi kirjanmerkeistä vaikea etsiä mitään, sillä listaa "Tervetuloa Firman A", "Tervetuloa Yhdistyksen"... on vaikea silmäillä nopeasti läpi. Ensimmäinen sana titlessä ei saa olla "Tervetuloa" eikä "Kotisivu". Englanninkielisessä dokumentissa kannattaa jättää myös artikkelit "a", "an" ja "the" pois.

Esimerkki, ei valitettavasti keksitty, huonosta titlestä on myös HS Talous 4.9.2000 - "Umts on jo syntyessään vanha". Lukijalle ei ole erityisen tärkeää, että kirjoitus on Helsingin Sanomien talousosastolla. Ainakaan se ei ole tärkeämpää kuin jutun oikea otsikko, joten vähintäänkin title pitäisi kääntää.

Siitä, kumpi on parempi "Tuotteet - Yritys" vai "Yrityksen tuotteet" ollaan erimielisiä. Itse kannatan ensimmäistä vaihtoehtoa. Joka haluaa kirjanmerkkeihin useampia alasivuja jostain yrityksestä, luultavasti sijoittaa ne omaan kansioonsa.

Objektiivinen, ei houkutteleva

Tämän kirjoituksen title on "Title HTML-dokumenteissa". Seittisivujen tekemisestä kiinnostunut tuskin innostuisi, jos Altavistan hakutuloksissa tämä sivu olisi nimetty "Tärkeä asia seittisivuissa". Ylipäänsä kaikki mahdolliset mainoskikat on jo nähty - älä suotta yritä mitään ovelaa, vaan kerro lyhyesti mistä kirjoituksesi kertoo.

Huonoja ideoita: HUUTAMINEN ja h a r v e n n u s

Kokonaan isoilla kirjoitettu title vaikuttaa lähinnä lapselliselta yritykseltä saada huomiota. Vältä huutamista.

H a r v e n n u s titlessä heikentää sivun sijoitusta hakutuloksissa. Hakukoneet painottavat titlessä esiintyviä sanoja, ja harvennettu teksti on hakukoneen mielestä vain yksittäisiä kirjaimia.

Linkkejä aiheesta

Jakob Nielsen on kirjoittanut tekstin Marginalia of Web Design, jota olen käyttänyt tämän kirjoituksen lähteenä.


Kirjoitettu 2000-09-04, muokattu viimeksi 2001-01-01.